
Snel naar
Voor ieder kind
Ieder kind heeft een natuurlijke nieuwsgierigheid, ieder kind wil van nature ontwikkelen. Onze professionals hebben vertrouwen in dit proces bij ieder kind.
Ieder kind is anders en leert anders. Wij nemen deze verschillen als uitgangspunt. En sluiten met het aanbod aan bij het talent, de leerstijl, de eigenheid en het ontwikkelingsniveau van een kind. Zo voelt ieder kind zich competent in zijn ontwikkeling.
Door ontwikkelen van talenten
Naast de reguliere kerntaken, bieden we kinderen een breed aanbod, zodat zij hun talenten en interesses kunnen ontdekken. Daar waar we dit talent intern niet in huis hebben, werken we samen met specialisten buiten het kindcentrum. We geven kinderen de ruimte om uit te proberen en onderzoekend te leren met behulp van de:
· creatieve ontwikkeling in het atelier door een vakdocent na schooltijd, voor alle kinderen (wel en niet BSO). De vakdocent is zowel bij onderwijs als opvang betrokken.
· Sportcoach vanuit De Tweesprong, sportactiviteiten vanuit de activiteitenladder
Met ontwikkelingsgerichte professionals
In ons kindcentrum werken lerende professionals die gericht zijn op hun eigen ontwikkeling en er continue naar streven de kinderen echt te zien en ze passend uit te dagen.
Precies daar waar een kind iets net niet zelfstandig kan, maar wel met ondersteuning van de volwassene, voegt de professional ervaringen, materialen, vragen, taal en zorg toe, passend bij het individuele kind. Zij geven kinderen de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Vanuit een onderzoekende houding ontwikkelt de professional zichzelf continue en daagt ieder kind uit om dat stapje dieper én breder te gaan in ontwikkeling.
De professionals van beide teams ontmoeten elkaar jaarlijks tijdens een georganiseerde teamavond/studiedag waarin ontwikkeling plaatsvindt en mensen elkaar kunnen inspireren.
Door samenwerking
Opvang en onderwijs zien de samenwerking met ouders/verzorgers als een essentieel en heel waardevol aspect. In de driehoek ouder/verzorger – professional – kind werken we vanuit deze samenwerking en met de verschillende (in- en externe) expertise samen in een doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar. Daar waar het onderwijs gericht is op het leren, is bij de BSO het belangrijk om de ontwikkeling te stimuleren.
In een sociaal veilige omgeving
Persoonlijkheidsontwikkeling, zelfvertrouwen, kennis verwerven en verantwoordelijkheid nemen zijn belangrijke elementen in de sociale ontwikkeling van ieder kind.
Met deze gemeenschappelijke elementen als basis vinden we het belangrijk om binnen onderwijs en opvang, kinderen (en hun ouders/verzorgers) een rijke en sociale leeromgeving te bieden die veilig en uitdagend is zodat kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen. Er is meerdere keren per jaar overleg tussen onderwijs en kinderopvang over kinderen waar zorg over is. Dit gebeurt tussen de Internbegeleider (school) en de pedagogisch coach (kinderopvang). Twee keer per jaar sluiten ook de directeur (school) en leidinggevende (kinderopvang) aan.